Margareth Meulmeester geeft workshops aan Syrische kinderen

'Iedereen schildert vanuit zijn hart’

Kunstenares Margareth Meulmeester startte begin 2016 het project Happy Painter op. Syrische kinderen komen in haar Warmondse atelier schilderen volgens haar intuïtieve methode. ‘Kinderen keren naar binnen, ze verwisselen het denken voor voelen.’ Burgemeester Carla Breuer zoekt haar op. 

 

In het atelier van Margareth Meulmeester aan de Warmondse Dorpsstraat staan op vijf ezels werken te drogen. Intrigerende schilderijen zijn het: kleurexplosies vol strepen en spatten, abstracte vormen, krullen. Ze zijn gemaakt door vijf Syrische vrouwen. Zij volgen de Basiscursus docent Happy Painter, met als doel straks zélf les te kunnen geven aan Syrische kinderen.

De vloer van het atelier is vlekkerig van de verf. Knoeien mag hier. Sterker nog: het moet. Margareth ontwikkelde een intuïtieve schildermethode, die ze gebruikt bij alle workshops van haar stichting ArtChild. Kinderen maken eerst met krijt een lijntekening. Vervolgens dopen ze hun handen in de verf en slingeren dat het doek op. Ten slotte maken ze het schilderij af met hun handen of een paletmes.

Tijdens die sessies gebeurt er veel meer dan wanneer een kind een auto of een boom schildert, vertelt Margareth. ‘Kinderen keren naar binnen, ze verwisselen het denken voor voelen. De sfeer is heel relaxed, er wordt vaak niet gesproken. Ze ervaren een gevoel van veiligheid. Zo ontstaat er ruimte om angsten en belemmeringen om te zetten in blijdschap en vertrouwen.’
 

RELAXTE SFEER

Margareth geeft al jaren workshops aan kinderen en volwassenen. Ruim een jaar geleden vatte ze het idee op om met Syrische kinderen in de Bollenstreek te gaan schilderen. Burgemeester Carla Breuer omarmde het idee meteen. Ze heeft grote waardering voor wat de kunstenares neerzet. ‘Margareth is heel gedreven om dit te doen. Ze stopt er zoveel uren en energie in om kinderen dit te gunnen.’

In januari 2016 was Happy Painter een feit. Sindsdien hebben een kleine tachtig kinderen een schildersessie meegemaakt. De burgemeester woonde een aantal workshops bij en was onder de indruk. ‘Alle kinderen gaan op in wat ze aan het doen zijn: dat zie je aan die geconcentreerde koppies. Iedereen schildert vanuit zijn hart.’

Van zowel kinderen als volwassen deelnemers aan haar workshops krijgt de kunstenares vaak te horen: bij Margareth kan ik mezelf zijn. Dat is veel waard, weet ze. ‘Zelf heb ik die veiligheid als kind kunnen ervaren bij mijn grootvader, bij wie ik ben opgegroeid. Hij sprak met me als een volwassene: over liefde voor de natuur, over onze relatie met planten en dieren. Mijn overtuiging is dat je als volwassene meer jezelf kunt zijn wanneer je op jonge leeftijd zo’n diepe emotionele band hebt gekend. Je kunt jezelf beter ontwikkelen: je weet wie je bent.’
 

ONZICHTBARE WERELD

De liefde voor kunst en kinderen lopen als een rode draad door het leven van Margareth. Ze was jarenlang kleuterleidster, maar studeerde ook kunstgeschiedenis, was beeldhouwmodel en nam schilderlessen. Hoewel ze regelmatig te horen kreeg dat ze talent had, duurde het tot 1996 voor ze koos voor het kunstenaarschap. Ze besloot de techniek los te laten en te doen wat haar inviel. ‘Ineens kreeg ik de geest, ik ging met mijn handen in de verf. Er brak een periode aan waarin ik dag en nacht werkte. Alsof ik haast had. Hier ben ik voor geboren, wist ik. Ik creëerde een onzichtbare wereld in verf, vol symbolen en kleuren. Ik voelde me zo compleet en heerlijk.’

Die ervaring wil ze ook kinderen bieden in haar atelier. Margareth merkt dat haar workshops hen een paar onvergetelijke uren bezorgen. ‘Met een eindresultaat dat ze steeds weer herinnert aan hun geluksmoment in het atelier. De creativiteit die daar ontstaat, geeft kinderen de kans om hun authenticiteit te ontwikkelen en hun zelfvertrouwen te sterken’, stelt ze.

Haar wens is dat de methode zich als een olievlek verspreidt. Dat begint met de vijf Syrische vrouwen die ze opleidt: zij gaan vanaf januari groepen Syrische kinderen begeleiden. Wanneer dat goed verloopt, krijgen de vrouwen een certificaat. Het is de bedoeling dat ze daarna onafhankelijk van stichting ArtChild aan de slag gaan. ‘Eigenlijk wordt ArtChild een opleiding. Ik wil proberen nog veel meer mensen mijn methode bij te brengen. Uiteindelijk bereik ik daarmee meer kinderen dan ik in mijn eentje ooit kan bereiken. Op die manier probeer ik mijn zaadje te planten.’

Meer weten? www.artchild.nl

  deel dit artikel!

Uncategorized
Uncategorized